Godkänn kakor
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
15 jun 2023 0 kommentarer
Johan fångad på bild i sista förberedelserna inför succé-comebacken på SAYO. Foto: Emilia Lillemo
Det var sannerligen inte dåligt med topp-prestationer när SAYOs andra dag avgjordes i den stekande solen på Sollentunavallen. Men det fanns en insats som ändå stod i särklass, och den stod Johan Sjölander för. Därför återkommer vi till övriga prestationer och börjar med den makalösa sprintinsatsen som skedde på 100m-rakan. För med den bakgrund som Johan har, så saknar insatsen nästan motstycke.
För ganska precis 8 år sen sprang en 16-årig Johan en fantastisk kurvlöpning över 200m i P17-klassen på SAYO, sida vid sida med jämngamla Henrik Larsson (nybliven svensk rekordhållare på 100m). Men i slutet av kurvan tar sig Johan för baklåret och faller handlöst mot marken. Bristning och säsongen var över. Men inte bara det.
Detta var starten på ett 8 år långt pärlband av motgångar för Johan, som innehållit bland annat diskbråck och ytterligare bristningar i både baksidor och vader. Under dessa år har det blivit åtal comebackförsök men totalt bara en handfull lopp där Johan kunnat fullfölja. För den som någon gång sysslat med sprint vet hur skadorna kan sätta sig på huvudet och rädslan att dra på sig en ny skada tar till slut över.
Precis så har de allra flesta lovande sprinters på herrsidan slutat sina karriärer. Men Johan har inte gett upp. Han har, trots vad som känts som aldrig sinande motgångar, kämpat - med en målmedvetenhet som går utöver det mesta.
8 år efter missödet på SAYO, var han till slut tillbaka på samma bana och samma tävling. Och nu höll det!
Försökslopp, 100m män, SAYO. Efter bländande första 40 meter så kunde Johan, som lovat sig själv att bara gå 95% i fullfartslöpningen, ändå segla in på makalösa 10.59 sekunder på 100m!!! Visserligen i lite för stark medvind, men ändå 4 tiondelar under det gällande perset!!! Lika imponerande den iskyla han visade att följa sin plan när toppsprinters som Dennis Otieno kom upp och förbi. Att motstå frestelsen att omedelbart svara, med den ökade muskelanspänning och påföljande risk det innebär, var mycket starkt.
I finalen blåste så vinden inom det godkända och efter en om möjligt ännu vassare start hade Johan nästan en meter på träningskompisen Desmond Rogo efter 30 meter!! Desmond kunde passera och klyva mållinjen på 10.47, men Johan gick i det högklassiga fältet in som 2a på 10.65 - i godkänd vind!!! Ännu en gång iskallt agerande och utan att stressa upp sig av motståndet. Vad säger man? Superlativen räcker faktiskt inte till. Det var den perfekta revanschen.
För till oss som tvivlat - Johan har nu visat att det är möjligt att komma tillbaka från en nästan tio år lång skadefrånvaro - och vara bättre, t o m mycket bättre, än någonsin! En historia värd att berätta för de många ungdomar som drabbas av svåra skador. Allt går om man behåller målmedvetenheten och fortsätter kämpa.
Lite stats måste vi såklart också nämna. Johan går inte bara in som fyra i klubben genom tiderna. Framförallt går han in som 8e snabbaste man i Sverige just nu!
Att det finns snabbare tider i kroppen är inget snack, men har man satt pers med 34 hundradelar så förtjänar man att njuta stort. Så njut Johan och stort grattis! Vi är många som är djupt imponerade av att du tagit dig dit du är nu. Nu håller vi tummarna att skador fortsätter att hålla sig borta, så finns alldeles uppenbart potentialen att springa ännu fortare.
/Nils-Göran Nilsson Batz
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
Kommentarer